Sosiaali- ja työllisyyspalvelut ovat keskeisimpiä palveluja, joihin perustoimeentulotuen saajia ohjataan ja joihin he voivat hakeutua. Tutkimuksessa tarkasteltiin oululaisten työikäisten perustoimeentulotuen saajien sosiaali- ja työllisyyspalvelujen asiakkuutta ja kysyttiin, miten toimeentulotuen saannin kesto ja tuen saajien taustatekijät olivat yhteydessä palvelujen asiakkuuksiin.
Valtaosa perustoimeentulotuen saajista oli sosiaali- tai työllisyyspalvelujen piirissä. Erityisesti pitkäaikainen toimeentulotuen saaminen oli yhteydessä asiakkuuteen. Molempien palvelujen asiakkuuteen liittyi myös mielenterveys- ja päihdepalveluiden asiakkuutta ja matala koulutus. Palvelujen ulkopuolella olivat selvästikin perustoimeentulotuen saajien ”hyväosaisimmat”, joilla oli useita suojaavia tekijöitä, joiden vuoksi he todennäköisesti pärjäsivät ilman palveluja. Molempien palvelujen asiakkaiksi taas päätyivät tuensaajat, joiden elämäntilanne oli useammilla mittareilla haastava.
Lue lisää
Tuija Korpela: Perustoimeentulotuen saajat sosiaali- ja työllisyyspalveluiden asiakkaina (YP 3/25, Analyysit)