Tänä kesänä mielensä on voinut pahoittaa Kreikasta, Fennovoiman kiemuroista, perussuomalaisten Olli Immosen retoriikasta tai tekeillä olevasta yhteiskuntasopimuksesta. Puhumattakaan järkyttävän sateisesta heinäkuusta, joka onneksi on jo meidät jättänyt.

Nyt on tarjolla mahdollisuus pahoittaa mielensä kirjailija Tuomas Kyrön toiminnasta. Hesarin laajan haastattelun (1/8) mukaan Kyrö on ryhtynyt aktiivisesti hyödyntämään kuuluisinta hahmoaan ja perustanut liiketoimiaan varten vuoden 2014 alussa Mielensäpahoittaja Oy:n, joka hallinnoi rekisteröityä Mielensäpahoittaja-tavaramerkkiä.

Vankan pohjan firmalle on luonut Mielensäpahoittaja-ilmiön huima menestys. Kirjoja on myyty yli 300 000 kappaletta, elokuvan on nähnyt yli 500 000 ja näytelmän lähes 100 000 katsojaa. Nyt tuoteperhe on kasvanut ja kasvaa: mielenterveystyötä tukeva kalenteri, saunalakkeja, peflettejä, pastilleja, sukkia, paitoja, Reino-tossuja ja Mielensäpahoittajan pilsneriä. Tavoitteena on rakentaa hahmosta aikaa kestävä brändi.

Varsinainen aluevaltaus oli Kyrön yhteistyö Neste Oil Rally Finlandin eli elokuun vaihteessa olleen Jyväskylän rallin kanssa. Ralliyleisöä varten alkuperäisestä kirjasta tehtiin pokkari, Mielensäpahoittaja – Sorateiden erikoispainos, jonka alkuun Kyrö kirjoitti 50 sivua hahmonsa kokemuksia ja jupinoita rallikisoista. Ralliteksti oli käännetty myös englanniksi ja se esiteltiin Jyväskylässä 300 kansainväliselle rallitoimittajalle. Kyrö perustelee:

”Tämä on hyvin tärkeä ajatus minulle: tuodaan kirjallisuutta ulos kirjallisuudesta, ettei saarnattaisi vain niille, jotka ovat jo kääntyneitä. Esimerkiksi rallin tapauksessa ne eivät välttämättä ole sitä kaikkein eniten lukevaa porukkaa. Eivätkä kaikki Mielensäpahoittajan lukijat välttämättä ymmärrä ralli-ilmiötä.”

Kuin aavistaen, että jossain saattaa olla nousemassa synkeä mielensäpahoittamisen aalto, Kyrö kiirehtii toteamaan:

”Voiko näitä naittaa huoraamatta itse välissä millään tavalla? Mielensäpahoittaja on siitä helppo hahmo, että se on vastarintainen, vastarantainen, ja ennen kaikki oli paremmin. Näitä ihmisiä on paljon, meissä kaikissa on se puoli. Jos Mielensäpahoittaja on rallimaailmassa, se katsoo sitä samalla kriittisyydellä kuin mitä tahansa.”

Kyrö kokee olevansa kirjallisuuden uudenlaisen levittämisen asialla, mutta sivutuotteenahan siitä myös virtaa fyrkkaa Mielensäpahoittaja Oy:lle. Mutta mitä pahaa siinä on, jos rahastaa itse luomallaan mielikuvitusolennolla? Harva kirjailija kykenee luomaan noin syvälle ja laajalle resonoivan hahmon kuin Kyrö on onnistunut tekemään.

Palautettakoon mieliin, että Tuomas Kyrö oli YP:n kolumnistina ennen Katja Kettua ja nykyistä Juhani Känkästä, vuodet 2010–2011 – eli Kyrö aloitti lehdessä puoli vuotta ennen kuin alkuperäinen Mielensäpahoittaja-kirja ilmestyi.